Veelgestelde vragen Advieswijzer

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over de
IEP Advieswijzer. Staat uw vraag er niet tussen? Stel dan u vraag via iepadvieswijzer@bureau-ice.nl of bel ons op 0345 - 65 66 15.

IEP LVS algemeen
Wat is het IEP LVS?

Een aantal jaar geleden is de Advieswijzer ontwikkeld voor de leerkracht van groep 8 om te helpen bij het onderbouwen van het schooladvies. Omdat scholen ons vroegen naar dit instrument voor andere leerjaren, is de Advieswijzer inmiddels verder uitgebreid met toetsen voor groep 7 en volgen ook toetsen voor groep 6. Hiermee werken we, door de wens van onze klanten, steeds meer toe naar een leerlingvolgsysteem. De naam Advieswijzer zal geleidelijk veranderen in IEP LVS.

Het IEP LVS geeft op basis van het hoofd-hart-handen-principe een compleet beeld van ieder kind. Naast de cognitieve vaardigheden (hoofd) brengt het digitale volginstrument ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen in beeld (hart en handen). Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen.


Kwalificatie is een belangrijk doel van ons onderwijs. Met het IEP LVS geven we dan ook de resultaten op taal en rekenen weer aan de hand van de referentieniveaus. In groep 7 geven we tevens een pré-advies en in groep 8 een schooladvies. Voor groep 6 vinden we een dergelijk advies nog te vroeg. Daarom laten we voor die leerlingen alleen de scores zien van het behaalde referentieniveau taal en rekenen.

Naast kwalificatie zijn socialisatie en persoonsvorming ook belangrijke doelen van ons onderwijs. Daarom bestaat het IEP LVS naast de hoofdtoetsen, uit  hart- en handentoetsen. Deze instrumenten zijn speciaal ontwikkeld om door de leerling zelf in te vullen. Zo krijgt de leerling inzicht in zijn/haar eigen profiel op leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen.

Het IEP LVS geeft:

- inzicht in de behaalde referentieniveaus taal en rekenen (leerling volgen van groep 6 t/m 8).
- informatie over talenten en vaardigheden van iedere leerling.
- formatieve informatie, zodat iedere leerling ontwikkelingsgericht verder kan werken.
- een (pré)advies voor het voortgezet onderwijs. 

Hoe brengt het IEP LVS hoofd, hart én handen van iedere leerling in kaart?

Hoofd-hart-handen-principe

Het IEP LVS werkt volgens het hoofd-hart-handen-principe en brengt naast de cognitieve vaardigheden (hoofd), ook de sociaal-emotionele vaardigheden, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen) in kaart.

Dit digitale volginstrument bevat toetsen voor de cognitieve vakgebieden taal en rekenen en daarnaast digitale vragenlijsten om op een objectieve manier de leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen van een kind in kaart te brengen.

Het doel van het IEP LVS is meerledig. U kunt uw leerlingen volgen en krijg formatieve informatie waarmee u direct aan de slag kunt. Met een compleet beeld van iedere leerling krijgt u in groep 7 en 8 een passend schooladvies of pré-advies. Daarnaast kunt u de resultaten gebruiken om de opbrengsten van uw onderwijs in kaart te brengen. 

Bekijk hier de verschillende mogelijkheden om nader kennis te maken.

Voor welke groepen is het IEP LVS beschikbaar?
Op dit moment zijn er toetsen beschikbaar voor groep 6, 7 en 8.
Welke toetsen zijn er beschikbaar in het IEP LVS?
Bekijk hier de onderdelen van het IEP LVS. Per onderdeel vindt u voorbeeldopgaven en een voorbeeld van de resultaten.
Kan ik een voorbeeld van de toetsen en instrumenten van het IEP LVS zien?

Het IEP LVS bestaat uit digitale toetsen en instrumenten om alle vaardigheden en talenten van een leerling in kaart te brengen. We kunnen ons goed voorstellen dat u graag een indruk krijgt van de inhoud van de toets(-instrumenten). Klik hier om een demo te bekijken.

Kan ik een kijkje nemen in het IEP LVS?
Via deze pagina kunt u een kijkje nemen in de wereld van het IEP LVS.
Waarom is het IEP LVS digitaal en niet op papier?

U bepaalt als leerkracht wanneer u het IEP LVS inzet gedurende het onderwijsjaar. Zo kunt u flexibel uw eigen toetsplan maken, zodat die aansluit op het moment dat u een pre-advies of schooladvies gaat opstellen voor uw leerlingen. Bovendien beschikt u direct na de afname over de resultaten die u online kunt inzien.

Afname
Is er een handleiding beschikbaar voor het IEP LVS?
Ja, onze handleiding staat online. Klik hier om de handleiding te bekijken.
Wanneer en hoe vaak neem ik het IEP LVS af?

U bepaalt zelf wanneer u de toetsen afneemt afhankelijk van het doel waarvoor u gaat toetsen. Is het doel formatief, namelijk toetsen om te leren en inzicht te krijgen in de doorgaande leerlijn, of summatief waarbij toetsen worden ingezet om niveau en schooladvies te bepalen? 

In de handleiding vindt u een toetsplanning met adviesperiodes. De taal- en rekentoetsen kunt u bijvoorbeeld eind groep 6 of 7 en midden groep 8 afnemen. Zorg ervoor dat er voldoende onderwijstijd tussen de momenten zit. De hart- en handeninstrumenten kunnen één maal afgenomen worden in groep 6, 7 of groep 8.

Bekijk het toetsplan bij stap 2 in de handleiding

 

Heeft het afnamemoment van de taal- en rekentoetsen invloed op de normering?

De toetsen hebben op elk moment van het jaar dezelfde normering. U bent vrij om de leerling de taal- en rekentoetsen te laten maken op het moment dat het u en de leerling uit komt. De toetsresultaten geven inzicht in waar de leerling op dat moment staat ten opzichte van de referentieniveaus uit het referentiekader.

Als een leerling meer onderwijsaanbod en –tijd heeft gehad (bijvoorbeeld hij/zij maakt de toets in februari i.p.v. in september) dan is de kans groot dat de leerling meer doelen beheerst en hoger scoort. In de toetsresultaten maken wij dit zichtbaar door aan te geven hoe dicht een leerling bij het volgend referentieniveau zit.

Hoeveel tijd is een leerling ongeveer bezig met het invullen?

De toetsen en vragenlijsten hebben geen toetslimiet en leerlingen maken de toets (bij voorkeur) in één keer. Het komt vaker voor dat een leerling minder tijd nodig heeft dan meer tijd. In de deze tabel ziet u een indicatie van de tijd per toets/instrument.

Hoe gaat de afname in zijn werk?

Het IEP LVS werkt efficiënt met een online omgeving waarin u voor uw leerling gemakkelijk verschillende toetsen klaarzet. De leerling neemt zelf de toetsen af in zijn eigen leerlingomgeving.
U heeft alleen computers met een internetverbinding nodig.

Bekijk stap 3 en 4 in de handleiding voor alle m.b.t.:
De organisatie en het klaarzetten voor de afname
De afname

Op welke apparaten kan ik het IEP LVS afnemen?

Het IEP LVS wordt volledig online afgenomen het is niet nodig om software te installeren. De toetsen kunnen worden afgenomen op een vaste computer, laptop of tablet (Apple, Android of Windows). Voor een goede weergave van de toetsen dient een tablet een minimaal schermformaat van 9.7 inch te hebben. De vereiste bandbreedte per apparaat is 1 Mb/s bij gelijktijdig gebruik. De Advieswijzer werkt in Internet Explorer 10 of hoger, Firefox en Google Chrome. Bij voorkeur gebruik je de meest actuele versie van Google Chrome.

De IEP Eindtoets Engels werkt in Internet Explorer 11 of hoger, Firefox en Google Chrome.
Hoe log ik in als leerkracht en hoe als leerling?
Inloggen kan via toets.nl/inloggen. U kunt hier de keuze maken uit de login voor de leerkracht of voor de leerling.
Resultaten
Hoe bekijk ik de resultaten in het IEP LVS?

In het IEP LVS kun je de resultaten van leerlingen makkelijk inzien. Je kunt de individuele resultaten van leerlingen per toets bekijken. Ook kun je per leerling een totaaloverzicht  van de toetsresultaten en het bijbehorende voorgestelde schooladvies bekijken.

Hoe bepaal ik het schooladvies?

In groep 7 wordt een pré-advies gegeven en in groep 8 een definitief schooladvies. Bij het pré-advies of het schooladvies draait het niet om een hoog uitstroomniveau. Een goed schooladvies is een bij de leerling passend advies, waarin alle talenten van een leerling zijn meegenomen ongeacht of het praktijkonderwijs of vwo omvat. Het is een advies om trots op te zijn.

De IEP Advieswijzer doet een voorstel voor een pré-advies of een schooladvies op basis van de basistoetsen taal (Lezen en Taalverzorging) en rekenen voor zowel groep 7 als groep 8. Om het pré-advies of schooladvies te verfijnen is het belangrijk om ook de overige hoofd-hart-handen-vaardigheden mee te nemen. Denk hierbij aan de uitslagen op de overige toetsen in de Advieswijzer (Woordenschat, Schrijven, Leeraanpak, Sociaal-emotionele ontwikkeling, Creatief vermogen, Eindtoets Engels), maar ook aan de resultaten uit andere instrumenten, zoals het leerlingvolgsysteem, en je observaties van de leerling in de klas.

Meer informatie vindt u in stap 7  van de handleiding.

Wie vult de tekst in op de talentenkaart?

De rapportage van het IEP LVS wordt ook wel de talentenkaart genoemd. Op deze talentenkaart ziet u het pre-advies of schooladvies en daarnaast kunt u hier zelf uw onderbouwing op hoofd, hart en handen toevoegen. Voor groep 6 zal er een soortgelijke rapportage komen.

Bekijk stap 7 in de handleiding en volg de stappen. Na afloop heeft u voor iedere leerling een talentenkaart waar ze trots op kunnen zijn.

Aanmelden
Wat kost het IEP LVS?

Bekijk hier de licentiemogelijkheden

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van het IEP LVS? Neem dan contact op via 0345 65 66 16 of iep@bureau-ice.nl

Hoe kan ik mijn school aanmelden?
U kunt via dit formulier uw school aanmelden.
Wil u meer informatie over het IEP LVS ontvangen?
Bekijk hier de verschillende mogelijkheden om nader kennis te maken.