26 nov
2018

Oefenen voor IEP Eindtoets niet zinvol, kennismaken wel!

Wij krijgen van leerkrachten en ouders regelmatig de vraag om oefentoetsen te leveren. Dit fenomeen ‘oefenen voor een eindtoets’ zit nog ingebakken in het alledaags handelen en denken vanuit de oude situatie waarbij er één eindtoets was die doorslaggevend was voor het schooladvies. Het oefenen hiervoor zou in de ideale droomwereld zelfs leiden tot een hoger schooladvies. Maar is dat wel zinvol om te doen?

Vertrouwen in de leerling én in de eindtoets

Leerlingen hebben veel geleerd aan het eind van de basisschool. Op basis van het complete beeld over de leerling geeft de leerkracht het schooladvies. Uit de eindtoets basisonderwijs komt ook een schooladvies, maar dan meer als second opinion. De eindtoets meet alleen het taal- en rekenniveau van de leerlingen. Op deze gebieden hebben ze zich al jaren ontwikkeld. Leerkrachten, ouders en ook de leerlingen zelf weten heel goed waar zij staan op het moment van afname van de eindtoets. Oefenen voor een eindtoets is daarom niet nodig. Waarom iets oefenen waar leerlingen al jarenlang iedere dag mee bezig zijn op school? Is het niet belangrijker vertrouwen te hebben in de leerlingen die ook bij een eindtoets kunnen laten zien dat er een resultaat uitkomt dat bij hen past? Dit kan met een  duidelijke, kindvriendelijke toets, die er net zo motiverend uitziet als een werkboek waar leerlingen aan gewend zijn om in te werken.  

De eindtoets die het anders aanpakt

De IEP Eindtoets is een kindvriendelijke en fris vormgegeven toets in een handzaam formaat. De leesteksten en vragen staan heel overzichtelijk op één pagina. Zoeken, bladeren, nog meer zoeken; dat hoeft niet meer. Een leerling kan zich met de IEP Eindtoets echt op de vragen concentreren.  En de antwoorden mag de leerling gewoon in het toetsboekje zelf schrijven net zoals ze dit gewend zijn bij het werken in een werkboekje.

Het toetsen wordt bijna een feestje

Bij de ontwikkeling van de IEP Eindtoets staat de leerling continu centraal. Hoe werkt een leerling het liefst? Wat zijn ze gewend? We willen de leerlingen in een bekende situatie laten werken zodat zij zoveel mogelijk in een ontspannen situatie hun taal- en rekenvaardigheid kunnen laten zien. Zo sluit de IEP Eindtoets volledig aan bij de belevingswereld van een leerling. Een vraag over faxen of het betalen met een gulden komt niet voor. Een blog, facebookpost of e-mail wel. Door onderwerpen te kiezen die leerlingen aanspreken, motiveer en interesseer je ze. Functionele afbeeldingen die een verduidelijking zijn bij de vragen, niet teveel vragen op één pagina en het gebruik van korte teksten: het draagt allemaal bij aan een plezierige afname en minder toetsspanning. Een leerling die vorig jaar de IEP Eindtoets maakte, vertelde: “Het ziet er leuk uit en het voelt niet eens als een toets”.

Oefenen is niet zinvol, kennismaken wel!

Oefenen voor de IEP Eindtoets is dus écht onnodig, omdat:

  • de vraagstelling van de IEP Eindtoets aansluit bij wat leerlingen gewend zijn vanuit hun methode;
  • eindeloos oefenen voor een toets geen recht doet aan het onderwijs op school;
  • we vertrouwen hebben dat de leerlingen al jaren laten zien wat ze kunnen;
  • we vertrouwen hebben in de leerkracht die hun leerlingen al jarenlang volgen en voorbereiden;
  • een leerling beter werkt wanneer er geen druk wordt gelegd. Door het oefenen wordt de eindtoets voor de leerling als spannend gezien;
  • de lay-out en de omvang van het boekje eveneens aansluiten bij wat ze gewend zijn.

Wij begrijpen het wel dat ouders of leerkrachten leerlingen een keer de lay-out of enkele vragen van de IEP Eindtoets willen laten zien. Er zijn daarom voorbeeldvragen die ouders kunnen downloaden via toets.nl/voorbeeldgaven. Scholen kunnen daarnaast voorbeeldboekjes bestellen puur ter kennismaking om te laten zien hoe de IEP Eindtoets in zijn werk gaat via toets.nl/voorbeeldboekjebestellen.

Gratis voorbeeldboekje

Het is ook mogelijk om een gratis voorbeeldboekje te bestellen. Dit kan via de groene knop.

 

Interessant artikel?

Lees dan ook onze andere artikelen over
Basisonderwijs, IEP, Toetsen construeren



Reacties op artikel

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met een sterretje [ * ] zijn verplicht en moeten worden ingevuld voordat u uw bericht kunt plaatsen.