24 jul
2018

Mijn geluksplek

“Zet je voeten naast elkaar op heupbreedte, schouders laag, borst vooruit, adem rustig in en uit en doe je ogen dicht als je je op je gemak voelt.”

Ik ben niet in de yogales maar in de klas. We staan op het punt om te beginnen aan een belangrijke toets. Overal om je heen hoor je tegenwoordig over ‘toetsstress’ bij leerlingen en ook ik word daar natuurlijk absoluut niet blij van. Dus doe ik het sinds dit schooljaar nét even anders. Bij belangrijke toetsen beginnen we altijd met braingym oefeningen. Voor rekenen zijn het andere oefeningen dan voor bijvoorbeeld begrijpend lezen.

De natuur in je gedachten

Als de leerlingen eenmaal rustig in- en uitademen begeleid ik ze naar hun geluksplek. Terwijl ik dit typ realiseer ik me dat het ontzettend zweverig over kan komen, maar ik ben verre van zweverig! Wel vind ik het belangrijk dat leerlingen oefenen met tot rust komen, in balans blijven. Niet alleen voor een toetsmoment, maar ook op andere momenten. Ik vraag ze om in gedachten eerst een plek uit de natuur te kiezen waar ze zich heel prettig voelen. Vervolgens kijken ze eens goed om zich heen op die plek. Welke bloemen, planten, bomen, dieren zie je? Wat ruik je? Wat hoor je?

Feestje

Terwijl ik de leerlingen begeleid met vragen, zie ik sommige gezichten van een frons veranderen in een glimlach. Een aantal beweegt mee als ik ze vraag goed om hen heen te kijken maar allemaal houden ze de ogen dicht. Ze nemen het serieus! Als we beginnen aan de toets krijgt iedereen een pepermuntje, extra zuurstof voor de hersenen. En na een aantal belangrijke toetsen gooien we klassikaal confetti in de lucht. We did it! Na een paar toetsen kreeg ik dit jaar een mailtje van een moeder uit de klas: “Superleuk hoe je dat aanpakt! Tim vertelde enthousiast over het ‘feestje’!”

De geluksplek in de praktijk

Het geluksplekje blijkt dit jaar echt de grootste uitvinding! Zo was één van mijn meiden totaal verbaasd toen ze na een paar dagen weer naar haar geluksplek ging. Want alles was totaal hetzelfde gebleven! Geen blaadje van de boom gewaaid, geen takje gebroken, geen bloem verkleurd! Ze vond het zo ontzettend bijzonder. Misschien staat de tijd stil als jij er niet bent, suggereerde ik toen. Daar kon ze wel inkomen.

Mijn klas kwam als eerste aan op het sportveld tijdens sportdag. Ik liet de klas in het gras zitten en gaf de tip om te kletsen over het weekend dat er aan kwam. Toen ik één van de jongens aan wilde sporen om zich in het gesprek te mengen keek hij me aan en zei: ‘Ik wilde eigenlijk net even naar mijn geluksplekje juf’. Eeehhhhh, natuurlijk!

En nu ik!

Iedereen heeft elke dag met zoveel keuzes te maken en zoveel gevoelens te voelen. Ook onze leerlingen. Misschien helpt het. Als je eenzaam bent, verdrietig, boos, gestresst of gewoon even tot rust wilt komen in je eentje. De laatste weken op school waren fijn maar soms ook heftig. En dat geluksplekje heeft geholpen! Niet voor allemaal, maar voor een aantal wel.

En nu? Nu ga ik even naar mijn geluksplekje. Genaamd zomervakantie. En daar hoef ik niet eens mijn ogen voor dicht te doen….

Renée van Eijk

Renée van Eijk is lerares in het basisonderwijs in Rotterdam. Naast lesgeven houdt Renée zich bezig met onderwijs door op onderwijsevenementen te spreken over eigenaarschap van leraren en het effect daarvan op hun onderwijs, startende leraren te coachen en inspireert ze lerarenteams met de onderwijs modeshows van EduEnVogue. 

In haar blogs vertelt Renée over keuzes die ze maakt in haar onderwijs en hoe deze keuzes bijdragen aan de ontwikkeling van de leerlingen in haar klas.

Interessant artikel?

Lees dan ook onze andere artikelen over
Basisonderwijs, IEP, Renée



Reacties op artikel

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met een sterretje [ * ] zijn verplicht en moeten worden ingevuld voordat u uw bericht kunt plaatsen.