27 okt
2017

Determineren in de brugklas

Vertel het verhaal achter het cijfer met een taxonomie

Daan zit al een aantal maanden in een dakpan-brugklas havo/vwo en heeft het naar zijn zin op zijn nieuwe school. Aan het einde van het schooljaar wordt de keuze gemaakt voor een vervolg op de havo of het vwo. In deze periode van het schooljaar wil je als docent alvast een beeld krijgen van het niveau van de leerling en dit kunnen communiceren naar de leerling en de ouders. Vaak worden voor de onderbouwing van dit beeld cijfers verzameld, maar wat betekenen die cijfers? Betekent een gemiddelde van een 7,5 dat Daan naar het vwo kan? Of past hij toch beter op de havo?

Snapt Daan de verbanden in de leerstof of is hij beter in het stampwerk? Een goede onderbouwing vertelt het verhaal achter het cijfer. Een hulpmiddel om dit inzichtelijk te maken, is een taxonomie. Een taxonomie vertelt hoe een leerling scoort op de cognitieve niveaus reproductie, toepassing en inzicht.

Wil je op een eenvoudige manier met een taxonomie aan de slag? Start dan met de Feedbackwijzer. De Feedbackwijzer is een hulpmiddel om toetsvragen te construeren op de cognitieve niveaus of om inzicht te krijgen in de verhouding van deze niveaus in bestaande toetsen. Zo wordt een taxonomie een gezamenlijk taal om te communiceren over de toetsuitslag, die zowel docent als leerling begrijpen. Dit levert dus zinvolle feedback op om het komende half jaar gericht te werken aan bepaalde vaardigheden. Daan kan ook zelf het verhaal achter zijn cijfer inzichtelijk maken, met de Leerlingwijzer. Zo ontdekt hij zelf wat hij goed en minder goed heeft gedaan. Lees hier de instructie van de Leerlingwijzer.

Door de verzamelde informatie naast de verwachtingen te leggen die je van een havo- of vwo-leerling hebt, kun je een onderbouwd advies geven over waar Daan het beste op zijn plek zal zijn: op de havo of op het vwo.

De Feedbackwijzers kent varianten voor exacte vakken, talen en zaakvakken.

Interessant artikel?

Lees dan ook onze andere artikelen over
Taxonomie, Trainingen, Voortgezet onderwijs



Reacties op artikel

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met een sterretje [ * ] zijn verplicht en moeten worden ingevuld voordat u uw bericht kunt plaatsen.