21 dec
2017

Leerlingcolumn: "Voorkom toets-stress en onnodige discussies"

Hoe ervaren scholieren hun toetsen? Kobbe Ramos, examenleerling van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum, wil vooral aandacht vragen voor twee zaken: de ophoping van toetsmomenten en de vergelijkbaarheid van de verschillende toetsen.

Auteur: Kobbe Ramos

Toetsen worden bij ons in de bovenbouw gepland voordat het jaar is begonnen en dit is terug te vinden een boekje genaamd: het PTA. In het PTA staat per vak welke toetsen en schoolexamens je in een periode moet maken. De toetsdata zijn nog niet vastgesteld; je weet alleen dat ze eraan komen. In de loop van een periode besluiten de docenten van één vakgebied samen wanneer de toets gaat plaatsvinden. Hetzelfde geldt voor de schoolexamens.

De leerlingen krijgen van de docent in de les te horen wanneer de toets zal worden afgenomen en daar is niets meer aan te veranderen. Maar de leerlingen hebben niet altijd alleen maar toetsen in een periode. Naast toetsen en examens worden er ook verslagen, presentaties en andere opdrachten die voorbereidend werk vragen opgegeven.

Goede toetsspreiding

Omdat docenten zich aan het aantal toetsen moeten houden dat in het PTA voorgeschreven staat, worden deze vaak gehaast gepland in de laatste twee weken van een periode. Precies wanneer de deadlines voor het inleveren van verslagen en werkstukken zijn. Zo herhaalt zich steeds dezelfde cyclus: hele rustige weken aan het begin van een periode en heel veel stress in de laatste weken.

Zou het niet beter zijn als aan het begin van het jaar ook vast de exacte toetsdata worden vastgesteld? En dat daarbij rekening gehouden wordt met alle vakken waar je als leerling voor getoetst wordt? Als niet alle toetsen op een hoopje worden gepland, hebben wij leerlingen veel minder onnodige stress, en hopelijk de docent ook.

Een andere kwestie waar wij als leerlingen mee geconfronteerd worden is dat de aanpak van toetsing per docent verschilt. Docenten maken vaak hun eigen toetsen, en zetten die verschillend in. De ene docent geeft dezelfde toets aan al zijn klassen, de ander maakt per klas een verschillende toets. Het komt nauwelijks voor dat alle klassen voor hetzelfde vak op dezelfde manier getoetst worden.

Gelijkwaardige toetsen

Het gevolg? Het niveau van de toetsen – en de kwaliteit – verschilt per docent of per klas. Hierdoor kan het zomaar voorkomen dat een klas in extreme gevallen soms een gemiddelde van 2,5 punt hoger heeft dan de andere klas! Heb je geluk, dan wordt de normering aangepast. Maar het komt vaak genoeg voor dat de hele klas die het slechter gedaan heeft de schuld krijgt van het lagere resultaat.

Aan de kwaliteit van de toets wordt zelden getwijfeld. Het zou fijner, én eerlijker zijn voor de leerlingen als iedereen dezelfde toets krijgt. Of dat er op zijn minst een extra beoordeling wordt uitgevoerd door een andere docent in hetzelfde vakgebied, om zo het niveau van beide toetsen vast te stellen.

Niet alleen leerlingen hebben hier profijt van, maar ook docenten. Het scheelt een hoop onnodige discussies als toetsing op deze punten verbeterd kan worden.

Kobbe Ramos zit op het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum en doet dit schooljaar eindexamen. Deze column werd eerder gepubliceerd in Toets! Magazine 9. Download hier het complete nummer. Benieuwd naar wat er eerder in Toets! verscheen? Voorgaande artikelen vind je hier.

Interessant artikel?

Lees dan ook onze andere artikelen over
Toets! magazine, Toetsbeleid, Toetsvormen, Voortgezet onderwijs



Reacties op artikel

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met een sterretje [ * ] zijn verplicht en moeten worden ingevuld voordat u uw bericht kunt plaatsen.