18 aug
2015

Zo kan het eerlijker en motiverend: de visie achter IEP

Lotte heeft moeite met spelling. Ze moet heel hard werken, maar ze gaat in haar eigen tempo wel steeds met stapjes vooruit. Helaas ziet ze dit niet terug in het leerlingvolgsysteem van haar basisschool. Daarin worden kinderen vooral met elkaar vergeleken. Lotte gaat wel vooruit, maar haar klasgenoten ook. Doordat het leerlingvolgsysteem werkt met een percentielscore blijft Lotte steeds in de onderste regionen van de klas hangen. Ze komt niet verder dan de laagste E-score en krijgt niet de voldoening die ze eigenlijk zou verdienen met wat ze door hard werken wél bereikt heeft. Dit is niet alleen demotiverend, maar voelt ook oneerlijk.

Referentieniveaus

Met tal van dit soort ervaringen in het basisonderwijs in het achterhoofd, hebben we bij Bureau ICE de afgelopen jaren hard gewerkt aan de IEP Advieswijzer en IEP Eindtoets. Deze combinatie van toetsen, instrumenten en bijbehorende rapportages geeft een compleet beeld van de talenten, vaardigheden en eigenschappen van een leerling. De IEP Advieswijzer brengt de leerling als geheel in kaart, terwijl de IEP Eindtoets de wettelijk verplichte uitspraak doet over het referentieniveau van taal en rekenen van een leerling en een schooladvies geeft dat daar op gebaseerd is. De IEP toetsen en instrumenten vergelijken kinderen niet met elkaar, maar alleen ten opzichte van hun persoonlijke leerlijn.

Leven lang leren

Zo kan Lotte wél in haar resultaten terugzien hoe ze is gegroeid ten opzichte van objectieve criteria. Dit is een stuk motiverender en geeft Lotte de moed, de zin en de nieuwsgierigheid om met veel leerplezier naar de middelbare school te gaan. We willen geen cultuur van survival of the fittest. We willen onderwijs dat zorgt voor betrokken, gemotiveerde burgers die het beste uit zichzelf halen en positief staan ten opzichte van leren, omdat een leven lang leren voor een ieder een kans is op succes in het verdere leven.

Hoofd, hart én handen

Zo kan de eindtoets een feestje worden voor het kind en een open mind creëren voor het nadenken over de toekomst. Juist door de cognitieve informatie te combineren met tal van andere bronnen van informatie die bijdragen aan een goed totaalplaatje van een kind, kunt u als leerkracht samen met onze meetinstrumenten tot een goede inschatting komen van het best passende vervolgonderwijs. En zo samen met het kind en de ouders denken vanuit wat het kind wél in zich heeft. Hoofd, hart én handen: een kind is meer dan taal en rekenen alleen!

 

Interessant artikel?

Lees dan ook onze andere artikelen over
Basisonderwijs, IEP



Reacties op artikel

Sebel

02-10-15
Please voer snel dit systeem landelijk in ! Kinderen lijden onder het huidige systeem en worden gruwelijk onzeker door hen continu met elkaar te vergelijken. Mijn dochter moest ook 'wedstrijd-lezen' : in één minuut zoveel mogelijk woordjes oplezen bij juf. Juf maakte er een wedstrijdje van want dat is 'leuk'. Vervolgens branden de kinderen elkaar onderling af ! 'Leuk' als je dislexie hebt !!

marisja van wijk

30-09-15
Dit klinkt goed! Zelf nooit het avi niveau van mijn klasgenoten gehaald vanwege mijn dyslexie. Lezen was niet leuk! Tot ik de juiste motivatie kreeg van een vriendin. Toen werken boeken een rijkdom en verbetering voor mijn nederlands!

Veronie Nijholt

29-09-15
He,he,eindelijk...heb me jarenlang geergerd aan percentielscores,enz.... 35 jaar niet nederlandstalige leerlingen gehad en een eigen vooruitgangsysteem voor hun ontworpen om positief te kunnen waarderen en stimuleren...

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met een sterretje [ * ] zijn verplicht en moeten worden ingevuld voordat u uw bericht kunt plaatsen.