17 mei
2017

Nieuwe rapporten op de Nieuwe Internationale School Esprit

Er vindt een verschuiving plaats op scholen van summatief toetsen naar meer aandacht voor leren en feedback. Maar hoe ontsnap je aan die ijzeren greep van cijfers? De Nieuwe Internationale School Esprit in Amsterdam koos ervoor het leerlingenrapport opnieuw te ontwerpen. En Toets! mocht een middagje op bezoek om er meer over te horen.

Auteur: Marguerite Irrgang

Luc Sluijsmans, teamleider voortgezet onderwijs, heeft het initiatief tot het nieuwe rapport genomen. ‘In onze nieuwe rapporten staan de leerdoelen per vak. We onderscheiden vijf beoordelingsniveaus en geven aan op welk  niveau een leerling zit. Het doel van ons nieuwe rapport is dat leerling, ouder en leraar beter inzicht krijgen in het verloop van het leerproces. De vakdocent waardeert de voortgang in het verwerven van leerdoelen. Daarnaast wordt de leerling ook beoordeeld vaardigheden, zoals onderzoeksvaardigheden, kritisch denken, creativiteit en werkhouding.’

Leerlingen denken na over hun rapport

Sanne Gloerich is docent Nederlands en heeft de eerste rapporten al ingevuld en van feedback voorzien. ‘Dat we in onze nieuwe rapporten feedback geven vind ik goed. Ik probeer dat op een opbouwende manier te doen, door bijvoorbeeld altijd erin op te nemen wat goed gaat. Het maakt de betrokkenheid van de leerling groter. Soms is het wel lastig als een leerling motivatie toont, maar niet het gewenste beheersingsniveau haalt. Dan zou ik liever een persoonlijk gesprek hebben. Ik laat de leerlingen eerst zelf nadenken over wat er in hun rapport komt te staan. De reacties van de leerlingen zijn verrassend. Opvallend is dat ze negatiever over zichzelf praten dan dat ik dat zou doen. Ook hebben ze dankzij de feedback heel duidelijk voor ogen wat een leerdoel voor de komende periode is.’

Feedback is belangrijker dan cijfers

‘Onze visie op toetsing is dat feedback op het geleverde werk belangrijker is dan het geven van cijfers,’ zegt Sluijsmans. ‘Feedback op een beoordeling moet ook een aanwijzing geven over hoe verbetering te bereiken is. Het geven van feedback is iets wat je moet leren, waarvoor je bij elkaar moet zitten. Zitten we nu allemaal op één lijn? Beoordelen we de leerdoelen en leerhouding op dezelfde manier? Het kritisch denken en reflecteren gebeurt al in de klas. Dat is bij ons een belangrijk deel van de manier van lesgeven. Daarop reflecteren door middel van feedback is eigenlijk een logisch vervolg.’

Nadenken over beoordelen

Het opnieuw ontwerpen van een leerlingenrapport is een voorbeeld van een innovatieve actie, die uiteindelijk het hele denken en doen over leren en beoordelen in een andere versnelling kan brengen. Of dit rapport nu uiteindelijk het ei van Columbus is? Rapporten zijn documenten die altijd in ontwikkeling zijn. Luc Sluijsmans: ‘Beoordelen is altijd een zorgvuldig vraagstuk. Het is nog een hele klus om af te stemmen hoe we komen tot het rapport zoals we dat voor die ene leerling hebben ingevuld. Leraren hebben hun eigen vak, hun eigen beeld van beheersing en dat kan natuurlijk onderling verschillen. Niemand heeft de wijsheid in pacht, dus blijven we elkaar hierover bevragen.’

Het proces gaat verder. Maar de moed hebben om uit het bestaande regime te stappen, initiatieven te nemen en in een open communicatie te blijven praten over opbrengsten en tegenslagen, zijn krachtige kenmerken van een zelfbewuste school.

Het complete artikel kunt u vinden op de website van Toets! Magazine. Meer artikelen uit dit tijdschrift kunt u hier terugvinden.

Interessant artikel?

Lees dan ook onze andere artikelen over
Toets! magazine



Reacties op artikel

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met een sterretje [ * ] zijn verplicht en moeten worden ingevuld voordat u uw bericht kunt plaatsen.