11 mei
2017

Naar school in de vakantie?

Terwijl ik dit schrijf, zit ik in een lokaal vol ijverige examenleerlingen. Geen vreemd beeld voor een docent uiteraard, maar wel in deze “aprilvakantie”. Zo’n 120 leerlingen komen in hun vakantie vrijwillig naar school om te studeren. Wat is er aan de hand?

Vrijwillig verplicht

De school stelt in de vakantie drie dagen lokalen beschikbaar voor leerlingen, die van 10.00-15.00 uur welkom zijn om te studeren. De leerlingen die zich hebben opgegeven, zijn verplicht die tijd vol te maken. Een ware stok achter de deur. Daarbij zijn er iedere dag twee docenten aanwezig om erop toe te zien dat er ook echt gewerkt wordt.

Niet Netflixen

Waarom geven leerlingen zich vrijwillig op voor deze dagen? Juist omdat ze het fijn vinden dat ze niet na twintig minuten studeren kunnen besluiten iets leuks te gaan doen. Een 6vwo-leerling geeft aan dat ze thuis snel de moed verliest als ze de lesstof niet snapt. Het is voor haar op zo’n moment verleidelijk om te Netflixen. Op school zet ze wel door, omdat er geen afleiding is. Daarbij zijn er klasgenoten in de buurt die haar kunnen helpen bij het leren. Die samenwerking met leerlingen in hetzelfde schuitje heeft een positief effect. Het is fijn dat deze leerlingen een ruimte hebben om met en van elkaar te leren.

Daarbij vinden veel leerlingen het prettig dat deze tijden vastliggen. Ze hoeven niet meer na te denken over wanneer ze gaan studeren in hun vakantie. Dat geeft veel leerlingen rust. Vooral de slechte planners zijn gebaat bij zo’n vaste structuur.

Vluchtige concentratie

Wel vraag ik me af wat het over een 5havo- of 6vwo-leerling zegt dat ze zoiets nodig hebben. Waar is het eigen doorzettingsvermogen? Waar is de intrinsieke motivatie? Waar is de concentratie? In alle beweegredenen van de leerlingen speelde vooral dat laatste mee. Zij vinden het lastig om zich uren achter elkaar te concentreren, zonder dat iemand daar op toeziet.

Ik denk dat het voor leerlingen tegenwoordig lastiger dan ooit is om hun concentratie erbij te houden. En dat terwijl je aandacht erbij houden direct verbonden is aan schoolresultaten. Logisch: je pikt dan veel meer op. Toch moeten leerlingen ook leren zich te concentreren. Juist in deze wereld van vluchtige contactmomenten en constante communicatiestromen, waar concentratie niet altijd noodzakelijk lijkt. Daarvoor moeten de prikkels die ze constant om zich heen hebben en die via hun device letterlijk op hen afkomen wel weten te minimaliseren. Een slecht concentratievermogen als excuus gebruiken is geen optie. Zo’n ingepland studiemoment helpt leerlingen dat in te zien.

Maar wat mij vooral opviel, is dat er deze dagen een prettige werksfeer hangt op school. Leerlingen helpen elkaar en zijn gemotiveerd om echt aan de slag te gaan. De gezamenlijke lunch voelt als een beloning. Als docent heb ik ervoor gekozen om ook een dag aanwezig te zijn. Ik heb dan ook tijd om mijn toetsen na te kijken, deze blog te schrijven, een planning te maken en een nieuwe opdracht te bedenken. Want ja, ook voor mijn productiviteit is zo’n prikkelarme omgeving zeer bevorderlijk.


Anke Swanenberg (30) staat voor de klas op het Liemers College Zevenaar. Daar geeft zij Nederlands aan bovenbouwklassen havo en vwo. Ook is ze mentor van 4-havoleerlingen. In haar maandelijkse blog deelt ze haar visie en ervaringen rondom het onderwerp toetsing. Ze hoopt daarmee een herkenbaar beeld te schetsen van wat er in de praktijk gebeurt.

Interessant artikel?

Lees dan ook onze andere artikelen over
Anke, Voortgezet onderwijs



Reacties op artikel

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met een sterretje [ * ] zijn verplicht en moeten worden ingevuld voordat u uw bericht kunt plaatsen.